En pappas blogg

Livet som stort och allt runtomkring

När allt går för fort

Kategori: Allmänt

Missuppfatta mig inte nu, jag älskar teknik, jag älskar utveckling.
Vad jag har svårt för är kortsiktigheten, den drabbar oss allt hårdare, det som hände igår är passé och bortglömt, vi jagar framtiden och missar nuet, eller snarare vi lever nu och en kort tid framåt.

Företag idag verkar ha svårt att göra långsiktiga investeringar, man ser på delårsrapporter och bokslut, man jagar resultat, allt går att mäta precis hela tiden. Man orkar inte ge det ett par år med en långsam trend utan man letar efter en Quick fix. Detta genomsyrar vårt samhälle, alla letar efter samma sak, man lånar och lånar för att göra en Quick fix, men hur ser det ut på längre sikt? Jag hoppas att marknaden rasar så att man inser att man måste ge saker och ting tid, att man ser sin personal som tillgångar istället för kostnader och att man som arbetstagare kan visa stolthet och glädje istället för att sjukskriva sig kring OS och VM.

Det är med viss sorg jag ser på utvecklingen, även om jag tycker att utveckling är spännande.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: